کاهش مصرف کربوهیدرات ها باعث کاهش فشار خون و کاهش تجویز دارو می شود

12 اوت 2019 - تحقیقات جدید نشان می دهد کاهش مصرف کربوهیدرات ها منجر به بهبود قابل توجهی در فشار خون و خطرات قلبی عروقی در میان مبتلایان به دیابت نوع 2 می شود.

دانشمندان بریتانیایی از جمله دکترDavid Unwin  دریافتند که طی دو سال، کاهش مصرف کربوهیدرات ها باعث گردید که 21.5 درصد از تجویز کل داروهای فشار خون در بین شرکت کنندگان کاهش یابد.

دکتر Unwin ، که به توسعه ی برنامه ی کم کربوهیدرات تأیید شده توسط NHS کمک کرده بود، در این تحقیق با سایر محققان انگلیسی از Southport ،Glasgow،Liverpool  و London همکاری نمود.

محققان اظهار داشتند که این مطالعه تاثیر این روش ساده ی تغذیه ای را پررنگ تر نمود زیرا علاوه بر کمک به کنترل قند خون و بهبود تحمل گلوکز، همچنین می تواند باعث بهبود عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی شود که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با آن روبرو هستند.

در این مطالعه 154 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 یا پرخطر برای ابتلا به دیابت نوع 2 شرکت داشتند که براساس رژیم غذایی خود به صورت گذشته نگر مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان نوشتند: ما به خصوص بر توصیه به كاهش چشمگیر انواع قند در رژیم غذایی تمرکز نمودیم، که نه تنها كاهش قند معمولی، بلكه کاهش كربوهیدراتهای نشاسته ای مثل نان، غلات و سیب زمینی را شامل می شود كه خود حاوی گلوكز هستند.

تأثیرات کاهش مصرف کربوهیدرات ها بر بهبود عوامل خطر قلبی عروقی شرکت کنندگان مانند فشار خون بالا برای مدت دو سال در این تحقیق بررسی شد، نتایج این تحقیق نشان داد که این روش سبب کاهش فشار خون و همچنین کاهش وزن معنی داری در افراد شد همچنین پروفایل لیپید (چربی خون) شرکت کنندگان گروه کم کربوهیدرات، را بهبود داد.

بر اساس این یافته ها، و در کنار کاهش 21.5 درصدی تجویز داروهای فشار خون، محققان اکنون می خواهند یافته های خود را در تحقیقات بزرگتری آزمایش کنند. آنها می گویند که این رژیم غذایی جدید و بسیار موثر که بطور ارزان در کنار مراقبتهای روزمره قابل انجام است، باید در یک کارآزمایی آینده نگر مورد آزمایش قرار گیرد.

نتایج این مطالعه در ژورنال بین المللی Environmental Research and Public Health  منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/aug/eating-low-carb-lowers-blood-pressure-and-prescriptions-of-medication,-study-finds-91067302.html